LIDÉ

Dospělí mohou děti inspirovat vlastním životem.

Dám jim svobodu jít vlastní cestou. Být oporou.

Je třeba dosáhnout souladu myšlení a cítění, propojit profesionalitu a autenticitu. Práce průvodce vyžaduje osobnostní rozvoj. Práce průvodce je o tom, kým my jsme. 

Osobnost průvodce

Úkolem průvodce je:

1. Být sám sebou. Průvodce vnímá své potřeby a emoce a vědomě s nimi pracuje. Zná sám sebe. Je autentický a důvěryhodný.

2. Být pevným středem. Rodiče nebo průvodce ve škole jsou jistotou ve světě dětí, jejich pevným středem. Průvodce přijímá zodpovědnost za své jednání. Je schopen sebereflexe a vnímá chyby jako součást učení.  

3. Být vzorem. Průvodce inspiruje druhé vlastním životem a přístupem. Má nezávislé, kritické myšlení. Vnímá situace s nadhledem, humorem a vyrovnaností. 

4. Vědomě provázet. Průvodce reflektuje učení dětí. Dává do vzdělání záměr. Umí dětem zvědomit proces učení, ale zároveň ponechává dítěti dostatečný prostor a možnost volby činnosti, aby dítě mohlo dojít ke správné cestě a získat vědomosti vlastní zkušeností. Dopřává dítěti samostatnost a vede ho k sebehodnocení. Je si vědom síly slova. Myslí pozitivně. 

5. Být v přítomnosti. Přiblížit se dětskému vnímání znamená znát hodnotu času. Průvodce sám sobě dopřává prostor a čas. Průvodce pomáhá dětem orientovat se v čase. Udává rytmus dne. Dítě vnímá čas jako neomezený. Průvodce hledá hranice mezi rytmem dne a individuálními potřebami dětí. 

6. Věnovat přející pozornost. Průvodce dětem naslouchá, věnuje jim soustředěnou pozornost, která je důležitá pro jeho vývoj. Věnuje dětem pozornost při společných aktivitách, ale i zpozvdálí při jejich volné hře. 

7. Objektivně pozorovat. Úkolem průvodce je pozorovat. Stranou by měly jít veškeré představy o dětech i o tom, jak by měly věci být. Průvodce vnímá a přijímá dítě takové, jaké je. 

8. Stanovovat a respektovat pravidla. Průvodce společně s dětmi spoluvytváří pravidla. Je součástí skupiny, respektuje její pravidla a bdí nad jejich dodržováním. 

9. Respektovat sebe i druhé. Průvodce vnímá svobodu jako možnost volby. Svobodným přístupem vede děti k odpovědnosti. Vede děti k rozpoznání křehké hranice, kde končí svoboda jednoho a začíná svoboda druhého člověka. 

10. Rozvíjet svou osobnost. Průvodce si udržuje dobrý rozhled. Přemýšlí v souvislostech. Má otevřený přístup ke sebevzdělávání. Je otevřený novým věcem. Učí se z reálných situací. Vnímá děti jako dar a učí se od nich.

Provázíme děti vědomě, svobodně a s důvěrou.

O průvodcích Lesní školky Mraveneček

Jelena Lukášková

e-mail: jelena.lukaskova@pravrch.cz

Narodila se mi dcera. Trávili jsme spoustu času a venku. Když povyrostla a potřebovala kolem sebe děti, začala jsem přemýšlet co dál. Nevěděla jsem, že existují lesní mateřské školky, prostě ke mně ta myšlenka přišla. Chtěla jsem dopřát možnost pobytu venku i dalším dětem. Potom jsem potkala majitelky farmy NoLimits, které měly stejný nápad a hledaly někoho, kdo by jej realizoval. Náhoda?
Cítím, že nejdůležitější je být tady a teď, naladit se na děti a být dobrým pozorovatelem. Dětem stačí dát jen základní impuls a pak pozorovat, jak ho děti uchopí a dál ho s nimi rozvíjet. Podle situace nabízet dětem možnosti aktivit, činností podle jejich momentálního naladění.
Ke svobodě může vychovávat jen ten, kdo v sobě dostatečně rozvine vnitřní svobodu.

Vzdělání:
Respektovat a být respektován – výchovné a komunikační postupy v každodenních situacích (certifikovaný kurz)
Intuitivní pedagogika (3 leté studium)
Základy Montessori pedagogiky (certifikovaný kurz)
Základy Waldorfské pedagogiky (certifikovaný kurz)
Přírodovědné expedice (jednodenní školení, různá biologická témata, ptáci, entomologické…)
Letní škola asociace lesních mateřských škol – kurzy s různým zaměřením (Práce se záměrem, Storytelling) – pravidelná účast
Kurz kouzelná noc pohádek
Nejkrásnější slova pro vaše děti (seminář)
Kurz nízkých lanových aktivit

Související pracovní zkušenosti:
Založení lesního klubu Mraveneček v roce 2012
Vedení lesního klubu
Vedení příměstských táborů při LK Mraveneček
Průvodkyně v lesním klubu Mraveneček

Lukášková Lenka
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zuzana Kuklová

e-mail: zuzana.kuklova@pravrch.cz

Moje cesta života vede přírodou, je také ale neustále doprovázena dětmi. Vedení dětí ve skautu mě ukázalo směr mého učení, i když po ukončení magisterského vzdělání  v Liberci jsem s prací na 1. stupni nespěchala a vydala se zkoumat děti a metody vzdělávání do zahraničí. Nakonec mě ale vítr zavál zpět učit malé Vrchlabáčky na základce Náměstí Míru s vynikajícími učitelkami a neuvěřitelnými ženami Aňyčkou a Ivčou. To ony mi ukázaly, že i na české státní základní škole je možné najít prostor pro individuální přístup ke každému dítěti i jeho rodičům, stačí jen chtít. Síla změny je vždy v jedinci. To ony mě vzaly za ruku a předaly mi vše, co mohly z jejich snahy dát každému dítěti právo na radost z učení a poznání. S lesní školkou se kruhem vracím zpět k přírodě, však se stejnou touhou zprostředkovat dětem bezpečný, podnětný, přirozený a radostný start do života. 

Vzdělání:
TUL Liberec – Učitelství 1. stupně Základní školy – Magisterské studium

Související kurzy:
Jak mít ŠVP MŠ v souladu s RVP PV MŠMT – 2022
Volná hra – Johana Passerin – 2021
Letní škola asociace lesních mateřských škol 2021 – online
Objevujeme matematiku – PhDr. Bomerová – 2020
Kurz KPR – Penta, Nemocnice Vrchlabí – 2019
Osobnostní rozvoj pedagogických pracovníků – Pro pedagog – 2019
Průřezová témata a čtenářství, Projekt Odyssea, z.s. – 2018
Respektovat a být respektován – 2018
Pedagog volného času – 2014
Instruktor na umělé stěně – 2013
Instruktor nízkých a vysokých lanových překážek – 2012
Zdravotnický kurz 2009 + dále prodloužení

Související pracovní zkušenosti:
Učitel 1. stupně – 1.-3. ročník – ZŠ Náměstí Míru, Vrchlabí (3 roky)
Au-pair – vychovatel – Greenbrae, California (2 roky)
Výchovný pedagog volného času – ZŠ Kaplického, Liberec (0,5 roku)
Dobrovolný učitel v Montessori mateřské škole – Montessori School of Central Marin, San Rafael, California (0,5 roku)
Dobrovolný učitel v základní škole – Bacich Primary School in Kentfield, Greenbrae, California (0,5 roku)
Asistent pedagoga, ZŠ Náměstí Míru, Vrchlabí
Vedoucí horolezeckého kroužku – HO Větrník, Liberec (3 roky)
Táborový vedoucí – The Camp Netimus 2012 – Summer camp for girls, Pennsylvania (USA)

Eliška Voháňková (MD)

e-mail: eliska.vohankova@pravrch.cz

Od dětství jsem neposedný tvor neustále připravený něco objevovat. Děti mě zkouší a učí zároveň. Ukazují mi, že jde myslet jinak a ukazují mi, že umím být trpělivější, než jsem si myslela. Zrcadlí. Moje pohoda se odráží v té jejich a nejde před nimi nic skrýt. Přivádí mě zpátky do přítomnosti a dávají mi naději, že naše budoucnost bude skvělá. Chci být přítomná a dávat dětem prostor být v jejich přirozenosti a nechávat je svobodně vyjadřovat myšlenky i emoce.

Moc mě baví toulat se po horách, miluju pohyb, běh, vodu a jógu. Mám ráda vítr ve vlasech a pusu slanou od moře. Mám ráda ležení v teplém písku a zvuk deště. Odpočívám s knížkou nebo při malování.

Ve Mravenečku jsem poprvé pracovala jako náhradní průvodce na podzim 2016 a s různými cestovacími přestávkami jsem zde byla dva roky. V roce 2018 se mi narodila dcerka a začala jsem se během rodičovské dovolené věnovat studiu, abych se mohla do školky vrátit už jako kvalifikovaný pedagog. To se mi podařilo, a mohla jsem nastoupit do školky. Stále se ale učím a to nejen od dětí, ale i od svých báječných kolegů.

Vzdělání:
VOŠ Pedagogická, Svatý Jan pod Skalou – Předškolní a mimoškolní pedagogika

Související kurzy:
Volná hra – Johana Passerin, 2021

Související pracovní zkušenosti:
Průvodkyně v LMŠ Mraveneček, 2016-2017
Asistentka v ZŠ Přátelství, 2021

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Natálie Švorcová

e-mail: natalie.svorcova@pravrch.cz

Chci být průvodcem který ti ukáže kam se dívat, ale neřekne ti, co tam máš vidět.
Po sedmiletém studiu pedagogiky a průběžné praxi jsem se rozhodla uplatnit své zkušenosti právě v lesní mateřské školce, protože vnímám, že průvodci nabízí velikou škálu možností, jak jednotlivé činnosti přirozeně realizovat. Vždy byl pro mě důležitý pobyt venku na čerstvém vzduchu, toulky přírodou její pozorování a prozkoumávání těch nejmenších detailů hojnosti a krásy. Nejen očima a ušima, ale také srdcem a citem, vede cesta k přírodě, stejně jako k člověku.
Vnímám každého jako osobnost, která mi něco přináší, nebo které můžu předat něco já. Plně se soustředím na jeho potřeby a přání, kterým se snažím porozumět a případně o pečovat.
V živote je pro mě důležité heslo respektovat a být respektován. Věřím, že díky němu lze dosáhnout všeho co nám život nabízí. Jeho přijetí nám dovolí získat i to nejcennější, přátelství. Protože přátelství je součást lidského štěstí a lidské štěstí je základní kámen pro spokojený život.

Vzdělání:
VOŠ pedagogická a Střední pedagogická škola, Litomyšl, – Předškolní a mimoškolní pedagogika (4 roky)
VOŠ pedagogická a Střední pedagogická škola, Litomyšl, – Speciální pedagogika (3 roky)

Související kurzy a zkušenosti:
Pohádky a divadlo v lesní školce – 2024
Základy znakového jazyka – 2023
Pořádání vícedenních akcí pro děti, mládež a dospělé – 2022
Trenér dětí motoristického sportu – licence C – 2021
Turistický kurz – 2021
Plavecký kurz – 2021
Lyžařský kurz – 2018

Jan Mašek

e-mail: jan.masek@pravrch.cz

Příroda, děti, hudba, přátelé, škola, Bůh, přítomný okamžik, skaut, respekt, rodina.
Desatero fenoménů, které mě formovaly během celého mého života a dnes jsou větší, či menší součástí, ale nesmazatelně vryty v mém nitru. A ne, nejsou v tom mém úvodním výčtu seřazeny podle důležitosti, takže rodina není až na posledním místě. (To kdyby tyhle řádky někdy četla mamka.)
Vyrůstal jsem, a skoro celý život žiji ve Vrchlabí. V dětství jsem asi nejvíce žil basketbalem, ale především skautem a v náctiletém věku také tensingem (sbor a kapela teenagerů). Ve skautu jsem si vytvořil výrazný vztah k přírodě, v tensingu zase k hudbě, ale také k Bohu. Skautský oddíl i tensingovou skupinu jsem poté několik let i vedl, nebo pomáhal vést. A to jsou počátky mé zkušenosti práce s dětmi, které se od té doby věnuji celý život.
Další z mého pohledu důležité životní etapy, které měly velký vliv na můj vývoj a učily mě výše zmíněným hodnotám byly třeba, studium a život na pedagogické fakultě na TUL v Liberci, škola a lidé v dánském Logumklosteru, či VOŠ ve Svatém Janu pod Skalou, práce v domově pro seniory, nebo hraní s kapelou, nebo s Big Bandem. V roce 2015 jsem ale nastoupil do Mravenečka a ten mě chytil a už nepustil. Je to nádherná práce, člověk v sobě neustále objevuje vnitřní dítě, fenomén přítomného okamžiku zde vyčnívá nad všechno ostatní. Snažím se být co nejlepším průvodcem, ovšem role se někdy obrací a děti jsou často mým průvodcem. Navíc vnímám to, že naše školka i škola se neustále někam rozvíjí a posouvá. To vše je to, co mě na této práci baví a naplňuje.
Taky mám štěstí, že ve všech životních fázích mě doprovázi skvělá lidé a přátelé a ne jinak je tomu i v mé práci. Děkuju za to.

Vzdělání:
Gymnázium Vrchlabí
TUL v Liberci – studium pedagogické fakulty (nedokončeno)
Løgumkloster Højskole v Dánsku
VOŠ pedagogická, Svatý Jan pod Skalou – předškolní a mimoškolní pedagogika (dálkové studium, aktuálně probíhá)
Vůdcovský kurz a zkouška (Junák) – akreditovaný kurz MŠMT hlavního vedoucího táborů
Zdravotnický kurz Českého červeného kříže – pravidelně obnovován
Letní škola Asociace lesních mateřských škol
Kurz respektovat a být respektován

Související pracovní zkušenosti:
aktivizační pracovník v Domově pro seniory
vedoucí skautského oddílu v Junáku
vedení kroužku Tensing v rámci YMCA
vedení dětských táborů v Junáku a YMCA
vychovatel ve školní družině
lektor zážitkových a vzdělávacích kurzů – Čekatelský kurz Arbor Vitae
průvodce v LMŠ Mraveneček

OLYMPUS DIGITAL CAMERA