PRAKTICKÉ INFORMACE

Lesní mateřská škola (dále LMŠ) Mraveneček je vzdělávací zařízení komunitního charakteru. Pedagogický styl školy vychází z obecných principů lesních škol, z principů dle knihy Respektovat a být respektován s inspirací ve Waldorfské pedagogice.
Lesní mateřská škola Mraveneček je zapsaná v rejstříku MŠMT ČR a je certifikovanou LMŠ. 
LMŠ Mraveneček je členskou organizací Asociace lesních mateřských škol.

Provozní doba:            pondělí až pátek, 8:00 – 16:00
Počet tříd:                       jedna věkově smíšená třída
Kapacita školky:          kapacita je 16 dětí ve věkově smíšené skupině od 3 do 7 let. 


ZÁPIS A PŘIJETÍ DÍTĚTE

ZÁPIS DÍTĚTE

Před zápisem dítěte prožijí rodiče s dítětem zkušební den ve školce.
Zkušební den je den, kdy dítě přijde do LMŠ Mraveneček s rodičem a účastní se programu za přítomnosti rodiče. Lze se domluvit i na více zkušebních dnech. Odpovědnost za dítě během zkušebního dne nesou rodiče. Je třeba respektovat pravidla LMŠ Mraveneček.
Další možností je navštěvovat adaptační kroužek Pupíci, který probíhá vždy pondělí a úterý dopoledne.

Zápis dětí do LMŠ Mraveneček probíhá ve smyslu ustanovení § 34 bod 2 zákona č. 561/2004 Sb. V průběhu školního roku je možný mimořádný zápis dítěte, pokud to kapacita školky umožňuje.
Datum zápisu pro školní rok 2024/2025 je 7. května 2024, 14:00 – 16:00h – Tyrkysová maringotka, ulice Luční, Vrchlabí
Rodič dítěte, který se rozhodl žádat o přijetí dítěte k docházce do LMŠ Mraveneček vyplní Žádost o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání včetně příloh a potvrzení lékařem (§50 zákona č.258/2000 Sb. v platném znění). Podepsaná žádost se odevzdává při zápisu dítěte nebo se vyplňuje na místě.
Kontaktní osobou pro přijímání dětí je Jan Janoušek – jan.janousek@pravrch.cz .

PŘIJETÍ DÍTĚTE

Do LMŠ Mraveneček jsou zpravidla přijímány děti od 3 – 7 let věku a děti s odkladem školní docházky na základě předloženého rozhodnutí o odkladu školní docházky. Dítě do mateřské školy přijímá na základě žádosti rodičů ředitelka mateřské školy. LMŠ Mraveneček může přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má lékařem doloženo, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci. 

Kritéria výběru při přijímání žáků k předškolnímu vzdělávání: 

  • Kritérium 1.: dítě splňuje předpoklady pro vzdělávání dle ŠVP LMŠ Mraveneček ( 1 – 2 body).
  • Kritérium 2.: posilování rodinných vazeb a sladění rodinného a pracovního života rodičů – sourozenci žáků v LMŠ Mraveneček, Lesním klubu Beruška nebo ZŠ Přátelství (3 body).

V případě rovnosti bodů má přednost dítě předškolního věku, dále dítě, které se hlásí k více dnům docházky v týdnu. V dalších případech rovnosti bodů rozhodne losování.

Splněním předpokladů pro vzdělávání dle ŠVP se rozumí: dítě prokáže (při zápise či na zkušebním dnu před zápisem a dle rozhovoru s rodiči) v souladu s ŠVP fyzickou i psychickou způsobilost pro pobyt v LMŠ, což obnáší především každodenní téměř celodenní pobyt venku, za každého počasí a bez přítomnosti rodičů. Důležitým předpokladem pro úspěšné vzdělávání dětí v LMŠ Mraveneček je komunitní pojetí školy a spolupráce s rodinou jako nedílnou součástí vzdělávání dítěte, především v otázce vedení dětí k samostatnosti a používání respektující komunikace v rodině. Proto je podstatné, zda rodiče souzní s ŠVP školy a bude k tomu také při posuzování tohoto kritéria přihlíženo. Předchozí docházka do Lesního klubu Beruška nebo Adaptačního kroužku Pupíci dokládá splnění kritéria předpokladu ke vzdělávání dle ŠVP školy.

Ředitelka rozhodne o přijetí podle stanovených kritérií (§ 34 zákona č. 561/2004 Sb. školský zákon) a nejdéle do 30 dnů od data konání zápisu obdrží žadatel písemné rozhodnutí.


CENÍK A PLATBY

Rozpis výše školného:

Lesní mateřská škola Mraveneček – základní školné
Počet dnů docházky v týdnuměsíční (12 splátek)měsíční (10 splátek)pololetníroční
2 dny v týdnu2 500 Kč3 000 Kč15 000 Kč30 000 Kč
3 dny v týdnu3 000 Kč3 600 Kč18 000 Kč36 000 Kč
4 dny v týdnu3 800 Kč4 560 Kč22 800 Kč45 600 Kč
5 dní v týdnu3 800 Kč4 560 Kč22 800 Kč45 600 Kč

STRAVOVÁNÍ A PITNÝ REŽIM

Stravování se skládá ze svačinky, obědu a svačiny. Dopolední svačina probíhá zpravidla mimo zázemí v terénu (lese). Stravování v LMŠ je zajišťováno formou cateringu od dodavatele F – Gastro catering zařízení školního stravování s.r.o.. Strava se dováží v nerezových várnicích a potravinových boxech k tomuto účelu určených.

Oběd, také svačina se podávají a konzumují v zázemí či za příznivého počasí ve venkovních prostorách školky. Učitelé myjí po jídle nádobí s předškoláky se záměrem vést děti k praktickým činnostem a úklidu po sobě. z hygienických důvodů rodiče nádobí každý den odnášejí domů na (pře)mytí a další den opět přinášejí zpět čisté a zavěšují je na háčky v jurtě. Všichni mají platný zdravotní průkaz opravňující k nakládání s potravinami. Učitelé dbají na upevňování návyku mytí rukou před každým jídlem. 

Oběd vždy zahajujeme společným rituálem, při kterém se děti drží za ruce a společně si přejí dobrou chuť. Tímto rituálem vedeme děti k důležitému zklidnění před jídlem a poděkování za jídlo.

Podporujeme děti v tom, aby si určily, jaké množství jídla chtějí a snědí. Máme pravidlo ochutnávání – jídlo je třeba vždy ochutnat. Abychom všem dětem dopřáli klid u jídla a nejen rychlíkům, po dojedení všichni čekají na svém místě a odnést misky jdou až na vyzvání tónem zvonku. Zbytky jídel předáváme na zpracování pro slepice smluvenému rodiči. Jídlo je pro nás společným rituálem, důraz klademe na klid, pohodu a kulturu stolování při jídle, k tomu učitelé děti vedou především vlastním příkladem.

PITNÝ REŽIM

Dostatečný pitný režim mají děti zajištěný pitím v láhvi, kterou si přináší v batůžku z domova nebo také záložní láhví připravenou v jurtě. V případě nedostatku pití od rodičů učitelé doplní láhev dítěte. Učitelé dohlížejí na pitný režim dětí. 


VYBAVENÍ DÍTĚTE DO ŠKOLKY

Pro příjemný a bezpečný pobyt dětí ve venkovním prostředí je nutné, aby děti měly, dobré vybavení odpovídající aktuálnímu počasí. Vybavení podle aktuálního počasí zajišťuje rodič. Dítě má v zázemí klubu prostor na náhradní oblečení, které podle počasí a potřeby pravidelně kontroluje a doplňuje rodič. Rodiče oblékají a vybavují dítě úměrně počasí a ohlášeným aktivitám. Rodiče se řídí doporučením pro vybavení dítěte uvedených v Seznamu potřebného vybavení, který obdrží při začátku docházky. Při nedodržení této povinnosti má provozovatel právo nepřijmout dítě do denního programu. Rodiče zajišťují, aby dítě nenosilo rušivé předměty z domova (hračky, cennosti). S ohledem na častý pobyt v přírodě se oblečení často zašpiní a může se i natrhnout. Výběr oblečení je tomu třeba přizpůsobit.

Kvalitní batoh potřebné velikosti s prsním páskem. V batůžku si dítě nosí láhev s pitím, plecháček, kapesník a v případě potřeby také náhradní oblečení dle aktuálního počasí. Náhradní oblečení do batůžku je potřeba zejména pokud jsou děti celý den mimo dosah školky (výlety, exkurze apod.) nebo pokud se dítě snadno venku zmáčí apod.

Pro zimní období je potřeba teplá čepice, rukavice (+ náhradní do batohu), teplá spodní vrstva (např.termoprádlo), nepromokavá kombinéza nebo zateplená souprava. Důležité jsou kvalitní, nepromokavé boty. Lepší je oblékat do více vrstev oblečení, které lze podle potřeby svlékat a oblékat. 

Pro jarní a podzimní období, kdy je mokro a blátivo, jsou potřebné pláštěnka a holínky


ORGANIZACE DNE

Rytmus dne

08:0008:30Příchod do školky, volná hra
08:4509:15Zahájení dne. Den zahajujeme přivítáním v ranním kruhu v prostorách školky (na zahradě), případně v přírodě, otevření truhličky a tématu dne, dramatizace, zopakování pravidel. Ranní kruh je veden učitelem.
09:1509:30Dopolední svačina, probíhá v zázemí školky či v přírodě. 
09:4512:00Výprava do přírody, řízená činnost a volná hra v přírodě
12:0013:00Hygiena, obědový rituál, oběd
13:00Možnost vyzvednutí dětí po obědě. Vyzvednutí dítěte po obědě je třeba ráno nahlásit učiteli.
13:0014:30Odpolední odpočinek mladších dětí
13:0014:30Relaxace předškoláků, předškolní příprava
14:3015:00Odpolední svačina
15:0016:00Pobyt na zahradě, volná hra, tvoření, hry, praktické činnosti, vyzvedávání dětí rodiči
15:0016:00Vyzvedávání dětí
16:00Ukončení denního provozu
Uvedené časy jsou pouze orientační, program se může měnit podle aktivity, okolností, naladění dětí.

ORGANIZACE ŠKOLNÍHO ROKU

Rytmus roku

Vzdělávací cíle naplňujeme pomocí tematických celků v konceptu Rytmus roku. Tematické celky vychází z přirozených a plynulých změn okolo nás v rámci jednotlivých měsíců v roce. Každý měsíc má svá témata a je věnován činnostem, které souvisí s ročním obdobím, přírodními ději a lidovými tradicemi a svátky. S dětmi hledáme odpověď na otázku, co nám jednotlivá období a měsíce přináší k pozorování, prožitku a vnímání všemi smysly. Zprostředkováváme dětem ctnosti, kvality, pocity a emoce související s daným měsícem. 

Příchod každého měsíce uvádíme rituálem Dvanácti měsíců s předáváním Měsíční hole: obracíme se k uplynulému měsíci a hodnotíme, co nám předal: dovednosti, ctnosti, změny v přírodě, slavnosti. Ptáme se přicházejícího měsíce, co nám přinese. Na měsíční hůl nový měsíc připevňuje pentli v charakterizující barvě.

Témata měsíců tvoří náměty pro tvorbu týdenních vzdělávacích plánů (TVP) a denních plánů činností. Týdenní plány reagují na aktuální dění, počasí, nastavení dětí. S ohledem na počasí a děje v přírodě se témata mohou v daném roce přesouvat či se k nim navracíme když jsou aktuální. Průběžně se zařazují také témata nová v návaznosti na přírodní a sociální změny.

V rámci každodenních předškoláckých příprav se tématům daného měsíce věnujeme  více podrobně a aktivity cílené na předškolácké schopnosti, dovednosti a vědomosti přirozeně s tématy propojujeme, aby docházelo k učení prožitkem a v souvislostech. 
Koncepci školního roku spojuje každodenní aktivní pobyt v přírodě a péče o zahradu a okolí školy, prožívání a poznávání skrze příběhy, pohádky, písně a říkanky, umělecké  a řemeslné vyjádření a společné procítění všeho co nás obklopuje. Tyto prvky se prolínají jednotlivými měsíci a tvoří naše integrované bloky vpravené do čtyř živlů: ZEMĚ (Les a zahrada), VZDUCH (Řeč a příběh), OHEŇ (Umění a řemeslo), VODA (Společenství).