LESNÍ KLUB BERUŠKA

KAM JDEME? K ČEMU CHCEME PŘISPĚT? 

PRINCIPY

VNITŘNÍ MOTIVACE, SVOBODA, ODPOVĚDNOST 

  • Základním principem je pro nás vnitřní motivace. Chápeme ji jako zdroj tvořivé energie člověka a pečujeme o její rozvoj a uchování. 
  • Svobodu pojímáme jako možnost volby směřující k vědomému činu a převzetí odpovědnosti. Přiměřeně vyspělosti dítěte, ponecháváme prostor pro přirozené důsledky pramenící z volby dítěte. 
  • Dáváme dětem důvěru, aby mohly hledat cestu a získávat vědomosti vlastní zkušeností.  
  • Vědomě a citlivě provázíme procesem učení. Inspirujeme dítě k samostatnému objevování poznatků.  
  • Odpovědnost dělíme mezi dítě, školu a rodinu s ohledem na reálnou schopnost dítěte konkrétní odpovědnost pochopit a převzít. 
  • Mezi učiteli vybíráme vyzrálé osobnosti s výraznými kompetencemi, kteří se pro děti stávají přirozeným a inspirujícím vzorem. 

VZDĚLÁVÁNÍ JAKO SMYSLUPLNÁ CESTA 

  • Vycházíme z principů Montessori pedagogiky, cíleně vytváříme prostor pro integraci oblastí výuky do větších celků, s ohledem na vyspělost dítěte podporujeme projektový způsob vzdělávání. 
  • Vzdělávání chápeme jako přirozený proces vycházející z podstaty člověka a přikládáme  důležitost všem prvkům, které vedou k poznání světa – senzitivita, zákonitosti, badatelství, kritické myšlení, akční strategie.  
  • Průvodce nabízí činnosti, na základě kterých mají děti svobodnou možnost volby co, kdy, kde, jak a s kým se budou učit.  
  • Propojujeme výuku se skutečným životem a reálným světem. Setkáváme se s odborníky z různých oblastí. Podnikáme expedice do světa. Nacházíme možnost použít již naučené a skrze praktické činnosti se snažíme zvýraznit motivaci pro teoretické učení. Nabízíme podnětný prostor, kde každý může vyniknout a něčím ostatním přispět. Venku často posouváme vlastní hranice, překonáváme sebe samé. Máme možnost posilovat a prověřovat vzájemné vztahy v různých prostředích. 
  • Učíme se jeden od druhého. V malé věkově smíšené skupině se děti navzájem inspirují, motivují, učí se domluvit. Učíme se sdílením v komunitě.
  • Jeden den v týdnu vyčleňujeme pro pobyt v přírodě, abychom přírodu autenticky vnímali, pochopili její cykly a zákonitosti. Vnímáme přírodní prostředí jako svobodné a inspirující, rozvíjející představivost a tvořivost. Poskytuje prostor pro svobodnou hru a přirozený pohyb, který přináší radost a klid. Venku se snáze prožívají emoce, budují vzájemné vztahy, řeší konflikty. 

INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP

  • Respektujeme osobnost dítěte a snažíme se vnímat a pochopit jeho individualitu. Pomáháme objevit jedinečné talenty, které v sobě dítě přirozeně má. 
  • Vytváříme prostor pro harmonický rozvoj osobnosti dítěte a umožňujeme postupné posilování zdravé sebedůvěry skrze rostoucí dovednosti. 
  • Dáváme prostor pro individuální tempo učení. Vnímáme rozmanitost povah dětí, odlišnosti nadání, odlišnosti potřeb. Poskytujeme dostatečný čas na získání znalostí a dovedností. 
  • Pečlivě sledujeme pokrok každého dítěte, nabízíme dětem cesty a popisujeme možná východiska.

RESPEKTUJÍCÍ PŘÍSTUP, BEZPEČNÉ PROSTŘEDÍ A SPOLEČENSTVÍ 

  • Ctíme pravidla, která si společně nastavujeme. Společně nastavená pravidla přináší pocit bezpečí. 
  • Učíme se rozpoznat svoje vlastní potřeby a hranice, sdělovat je druhým a rozpoznávat a respektovat osobní hranice druhých. Učíme děti formulovat a vyjádřit své potřeby ve vztahu ke komunitě. Společně se učíme, jaké to je být součástí společenství. 
  • Vytváříme emočně bezpečné prostředí postavené na vzájemné důvěře a respektu. Vytváříme přátelskou atmosféru místa, kam děti přicházejí rády a kde se cítí být přijímány. 
  • Věnujeme velkou pozornost vztahům a emocím. Společně se učíme, jak s emocemi pracovat a budovat funkční vztahy. 
  • Klademe důraz na pochopení síly slov a význam jejich přesného zamíření. Učíme děti rozvaze nad názory jiných, zdůrazňujeme konstruktivní formu vyřčení odlišného názoru.  
  • Respektujeme soukromí a důvěrné informace. Pravidelně se setkáváme na trojstranných schůzkách dítě – rodič – učitel. 
  • Respektujeme klíčovou roli rodiny. Podporujeme spolupráci rodičů a školy a vážíme si jí.  
  • Podporujeme rozvíjení společenství kolem školy. Pocit sounáležitosti a pocit, že někam patřím, považujeme za důležitý pro spokojený život člověka. Vytváříme prostor, kde nacházíme přátele, kde se setkáváme s blízkými lidmi. Stýkáme se na školou organizovaných společenských akcích, i uzavřených slavnostech komunity.