LIDÉ

Dospělí mohou děti inspirovat vlastním životem.

Dám jim svobodu jít vlastní cestou. Být oporou.

Je třeba dosáhnout souladu myšlení a cítění, propojit profesionalitu a autenticitu. Práce průvodce vyžaduje osobnostní rozvoj. Práce průvodce je o tom, kým my jsme. 

Osobnost průvodce

Úkolem průvodce je:

1. Být sám sebou. Průvodce vnímá své potřeby a emoce a vědomě s nimi pracuje. Zná sám sebe. Je autentický a důvěryhodný.

2. Být pevným středem. Rodiče nebo průvodce ve škole jsou jistotou ve světě dětí, jejich pevným středem. Průvodce přijímá zodpovědnost za své jednání. Je schopen sebereflexe a vnímá chyby jako součást učení.  

3. Být vzorem. Průvodce inspiruje druhé vlastním životem a přístupem. Má nezávislé, kritické myšlení. Vnímá situace s nadhledem, humorem a vyrovnaností. 

4. Vědomě provázet. Průvodce reflektuje učení dětí. Dává do vzdělání záměr. Umí dětem zvědomit proces učení, ale zároveň ponechává dítěti dostatečný prostor a možnost volby činnosti, aby dítě mohlo dojít ke správné cestě a získat vědomosti vlastní zkušeností. Dopřává dítěti samostatnost a vede ho k sebehodnocení. Je si vědom síly slova. Myslí pozitivně. 

5. Být v přítomnosti. Přiblížit se dětskému vnímání znamená znát hodnotu času. Průvodce sám sobě dopřává prostor a čas. Průvodce pomáhá dětem orientovat se v čase. Udává rytmus dne. Dítě vnímá čas jako neomezený. Průvodce hledá hranice mezi rytmem dne a individuálními potřebami dětí. 

6. Věnovat přející pozornost. Průvodce dětem naslouchá, věnuje jim soustředěnou pozornost, která je důležitá pro jeho vývoj. Věnuje dětem pozornost při společných aktivitách, ale i zpozvdálí při jejich volné hře. 

7. Objektivně pozorovat. Úkolem průvodce je pozorovat. Stranou by měly jít veškeré představy o dětech i o tom, jak by měly věci být. Průvodce vnímá a přijímá dítě takové, jaké je. 

8. Stanovovat a respektovat pravidla. Průvodce společně s dětmi spoluvytváří pravidla. Je součástí skupiny, respektuje její pravidla a bdí nad jejich dodržováním. 

9. Respektovat sebe i druhé. Průvodce vnímá svobodu jako možnost volby. Svobodným přístupem vede děti k odpovědnosti. Vede děti k rozpoznání křehké hranice, kde končí svoboda jednoho a začíná svoboda druhého člověka. 

10. Rozvíjet svou osobnost. Průvodce si udržuje dobrý rozhled. Přemýšlí v souvislostech. Má otevřený přístup ke sebevzdělávání. Je otevřený novým věcem. Učí se z reálných situací. Vnímá děti jako dar a učí se od nich.

Provázíme děti vědomě, svobodně a s důvěrou.

O průvodcích Lesní školky Mraveneček

Jan Mašek

e-mail: jan.masek@pravrch.cz

Příroda, děti, hudba, přátelé, škola, Bůh, přítomný okamžik, skaut, respekt, rodina.
Desatero fenoménů, které mě formovaly během celého mého života a dnes jsou větší, či menší součástí, ale nesmazatelně vryty v mém nitru. A ne, nejsou v tom mém úvodním výčtu seřazeny podle důležitosti, takže rodina není až na posledním místě. (To kdyby tyhle řádky někdy četla mamka.)
Vyrůstal jsem, a skoro celý život žiji ve Vrchlabí. V dětství jsem asi nejvíce žil basketbalem, ale především skautem a v náctiletém věku také tensingem (sbor a kapela teenagerů). Ve skautu jsem si vytvořil výrazný vztah k přírodě, v tensingu zase k hudbě, ale také k Bohu. Skautský oddíl i tensingovou skupinu jsem poté několik let i vedl, nebo pomáhal vést. A to jsou počátky mé zkušenosti práce s dětmi, které se od té doby věnuji celý život.
Další z mého pohledu důležité životní etapy, které měly velký vliv na můj vývoj a učily mě výše zmíněným hodnotám byly třeba, studium a život na pedagogické fakultě na TUL v Liberci, škola a lidé v dánském Logumklosteru, či VOŠ ve Svatém Janu pod Skalou, práce v domově pro seniory, nebo hraní s kapelou, nebo s Big Bandem. V roce 2015 jsem ale nastoupil do Mravenečka a ten mě chytil a už nepustil. Je to nádherná práce, člověk v sobě neustále objevuje vnitřní dítě, fenomén přítomného okamžiku zde vyčnívá nad všechno ostatní. Snažím se být co nejlepším průvodcem, ovšem role se někdy obrací a děti jsou často mým průvodcem. Navíc vnímám to, že naše školka i škola se neustále někam rozvíjí a posouvá. To vše je to, co mě na této práci baví a naplňuje.
Taky mám štěstí, že ve všech životních fázích mě doprovázi skvělá lidé a přátelé a ne jinak je tomu i v mé práci. Děkuju za to.

Související vzdělání, kurzy, semináře:
Gymnázium Vrchlabí
TUL v Liberci – studium pedagogické fakulty (nedokončeno)
Løgumkloster Højskole v Dánsku
Vyšší odborná škola pedagogická – Svatojánská kolej (dálkové studium, aktuálně probíhá)
Vůdcovský kurz a zkouška (Junák) – akreditovaný kurz MŠMT hlavního vedoucího táborů
Zdravotnický kurz Českého červeného kříže – pravidelně obnovován
Letní škola Asociace lesních mateřských škol
Kurz respektovat a být respektován

Související pracovní zkušenosti:
aktivizační pracovník v Domově pro seniory
vedoucí skautského oddílu v Junáku
vedení kroužku Tensing v rámci YMCA
vedení dětských táborů v Junáku a YMCA
vychovatel ve školní družině
lektor zážitkových a vzdělávacích kurzů – Čekatelský kurz Arbor Vitae, kurz Zrcadlení
průvodce v LMŠ Mraveneček