LIDÉ

Dospělí mohou děti inspirovat vlastním životem.

Dám jim svobodu jít vlastní cestou. Být oporou.

Je třeba dosáhnout souladu myšlení a cítění, propojit profesionalitu a autenticitu. Práce průvodce vyžaduje osobnostní rozvoj. Práce průvodce je o tom, kým my jsme. 

Osobnost průvodce

Úkolem průvodce je:

1. Být sám sebou. Průvodce vnímá své potřeby a emoce a vědomě s nimi pracuje. Zná sám sebe. Je autentický a důvěryhodný.

2. Být pevným středem. Rodiče nebo průvodce ve škole jsou jistotou ve světě dětí, jejich pevným středem. Průvodce přijímá zodpovědnost za své jednání. Je schopen sebereflexe a vnímá chyby jako součást učení.  

3. Být vzorem. Průvodce inspiruje druhé vlastním životem a přístupem. Má nezávislé, kritické myšlení. Vnímá situace s nadhledem, humorem a vyrovnaností. 

4. Vědomě provázet. Průvodce reflektuje učení dětí. Dává do vzdělání záměr. Umí dětem zvědomit proces učení, ale zároveň ponechává dítěti dostatečný prostor a možnost volby činnosti, aby dítě mohlo dojít ke správné cestě a získat vědomosti vlastní zkušeností. Dopřává dítěti samostatnost a vede ho k sebehodnocení. Je si vědom síly slova. Myslí pozitivně. 

5. Být v přítomnosti. Přiblížit se dětskému vnímání znamená znát hodnotu času. Průvodce sám sobě dopřává prostor a čas. Průvodce pomáhá dětem orientovat se v čase. Udává rytmus dne. Dítě vnímá čas jako neomezený. Průvodce hledá hranice mezi rytmem dne a individuálními potřebami dětí. 

6. Věnovat přející pozornost. Průvodce dětem naslouchá, věnuje jim soustředěnou pozornost, která je důležitá pro jeho vývoj. Věnuje dětem pozornost při společných aktivitách, ale i zpozvdálí při jejich volné hře. 

7. Objektivně pozorovat. Úkolem průvodce je pozorovat. Stranou by měly jít veškeré představy o dětech i o tom, jak by měly věci být. Průvodce vnímá a přijímá dítě takové, jaké je. 

8. Stanovovat a respektovat pravidla. Průvodce společně s dětmi spoluvytváří pravidla. Je součástí skupiny, respektuje její pravidla a bdí nad jejich dodržováním. 

9. Respektovat sebe i druhé. Průvodce vnímá svobodu jako možnost volby. Svobodným přístupem vede děti k odpovědnosti. Vede děti k rozpoznání křehké hranice, kde končí svoboda jednoho a začíná svoboda druhého člověka. 

10. Rozvíjet svou osobnost. Průvodce si udržuje dobrý rozhled. Přemýšlí v souvislostech. Má otevřený přístup ke sebevzdělávání. Je otevřený novým věcem. Učí se z reálných situací. Vnímá děti jako dar a učí se od nich.

Provázíme děti vědomě, svobodně a s důvěrou.

O průvodcích Základní školy Přátelství

Iveta Brnušáková

Průvodce 1. trojročí

e-mail: iveta.brnusakova@pravrch.cz

Jsem otevřená objevovat, učit se a žasnout. Tuto nakažlivou radost z objevování ráda pozoruji i u dětí ve škole. Těší mě, když u nich probudím zájem a nadšení pro různá témata. Snažím se být upřímná a přirozená, aby moje jednání bylo v souladu s mými pocity. Důvěřuji dětem a ony pak nachází důvěru ve mně.
Mám ráda legraci, smích je kořením života a obohacuje nás při jakékoliv činnosti, patří tedy i do školy. Pomáhá uvolnit napětí, odhodit zábrany a vytváří bezpečné prostředí. Zároveň jsou důležité i předem stanovené hranice, abychom nepluli v bezbřehém prostoru a mohli budovat vlastní zodpovědnost a sebedůvěru. Stejně tak sebevědomí, které se tvoří nikoli skrze naše slova, ale prožitkem v činnosti samotné.
Mám dvě děti, staršího syna a o pět let mladší dceru, které mě také trénují v trpělivosti, v hravosti, v hledání odpovědí a ve zkoumání fascinujícího okolního světa, za což jsem jim vděčná.

Vzdělání:
Učitelství 1. stupně Základní školy – Magisterské studium, TUL Liberec 2015 (5 let)

Související vzdělání, kurzy, semináře:
Sociální pedagogika – VOŠ pedagogická a sociální v Praze
Speciální pedagogika – učitelství – Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, magisterské studium (nedokončeno)
Výcvik dobrovolníků a asistentů lidí se specifickými potřebami – pořádáno organizací Máme otevřeno? (2003)
Terénní hydrobiologická exkurze PP meandry Botiče – Toulcův Dvůr – seminář pro pedagogy (2005)
Metoda pevného objetí podle Dr. J. Prekopové – systematický výcvik metody pro učitele a vychovatele (2007)
První pomoc – kardiopulmonální resuscitace – školící akce pro pedagogy, Nemocnice s poliklinikou v Semilech (2009)
Výchova ke zdravé výživě dětí a mládeže – akreditovaný kurz pro pedagogy (2009)
Respektovat a být respektován – akreditovaný kurz, výchovné a komunikační postupy v každodenních situacích (2017)
Svoboda a autorita – seminář pro pedagogy pořádaný Asociací lesních mateřských škol (2018)
Základy Montessori pedagogiky – akreditovaný kurz (2018)
Montessori v praxi pro věk 6-12 let – akreditovaný kurz (2019)

Související pracovní zkušenosti:
Vychovatelka ve školní družině při ZŠ praktické v Praze (2003 – 2005)
Učitelka v ZŠ praktické a speciální v Praze (2005 – 2007)
Učitelka v ZŠ speciální v Semilech (2007- 2014)
Vedoucí na Sportovně rehabilitačním táboře pro lidi s MP (2001- 2011)
Dobrovolnice na Speciální olympiádě ve stolním tenise (2003 – 2011)
Asistentka v ZŠ Přátelství (2017 – 2018)
Průvodkyně v ZŠ Přátelství (2018 – 2019, rodičovská dovolená, 2021 – doposud)

Lukáš Nýdrle

Průvodce 2. trojročí

e-mail: lukas.nydrle@pravrch.cz

Vzdělání:

Související kurzy:

Související pracovní zkušenosti:

Zuzana Janoušková

Průvodce 1. trojročí

e-mail: zuzana.janouskova@pravrch.cz

Dětský svět jsem objevovala v průběhu své praxe při studiu, ale k jeho znovuobjevení, a hlavně úplnému vtáhnutí do něj jsem se dostala díky svým dvěma dcerám. Již se starší dcerou jsem si uvědomila, jak jsou malé děti formovány svým okolím, do kterého od určité doby patří samozřejmě také školka a posléze škola. S rodinou jsme žili v Praze, ale pocházíme z hor, tak pro nás bylo, mimo jiné, důležité také to, aby si naše děti vytvořily pozitivní vztah k přírodě. Lesní školka byla tehdy jasnou volbou. Zde jsme pak hledali novou lesní školku pro mladší dceru a pro starší dceru zase školu, která by splňovala naše požadavky. Důležité pro nás bylo, aby se obě dcery mohly formovat v prostředí, které je nejen přátelské, ale také vnímavé a respektující k jejich tempu a potřebám. V prostředí, které bude zároveň dobrým vzorem pro jejich přístup k ostatním. Bohužel tyto, pro mě tak samozřejmé věci, nejsou zcela samozřejmé pro všechny. Z toho důvodu jsem se i já rozhodla hledat místo, kde by bylo možné v tomto duchu spolupracovat s ostatními. Proto, když jsem viděla, že je ve škole volné místo asistenta pedagoga v 1. trojročí, tak moje volba byla jasná. Posléze se mi dostalo také nabídky, pracovat jako průvodkyně v Lesní mateřské školce Mraveneček a se školními dětmi trávit čas venku v rámci odpolední družiny.
V čase, který netrávím přímo s dětmi pak zajišťuji obědy pro naši lesní školku a také se začínám částečně věnovat administrativě.

Související vzdělání, kurzy, semináře:
Jabok – VOŠ sociálně pedagogická a teologická,
ETF UK – sociální a pastorační práce (sociální pedagogika, sociální práce, pastorační práce),
Komunikační dovednosti a jednání s klientem – kurz realizovaný v rámci projektu zkvalitnění a individualizace odborného vzdělávání na VOŠ Jabok (2008),
Mediace – akreditovaný kurz (2010),
Motivační rozhovory – akreditovaný kurz (2011),
Kurz první pomoci – akreditovaný kurz (2021).

Související pracovní zkušenosti:
Praxe absolvované v rámci studia – Církevní mateřská škola, ZŠ speciální a praktická škola, Dětský domov, Výchovný ústav, Komunitní dům.
Organizace a spoluorganizace dětského společenství v rámci římskokatolické farnosti v Jablonci nad Jizerou, např. tvorba a realizace dětského vystoupení v rámci rozsvícení vánočního stromu.

Ondřej Dymák

Asistent pedagoga

e-mail: ondrej.dymak@pravrch.cz

Narodil jsem se v roce 1998 ve Vrchlabí. Po základní škole jsem absolvoval 4 roky střední školy se zaměřením na přípravu pro práci policisty, hasiče a pracovníka ve státní správě. Již před touto školou jsem se věnoval silovému trojboji a judu. Lákala mě práce u policie. Avšak po maturitě, kdy jse měl za sebou i určité praktické zkušenosti, jsem zjistil, že pro tuto práci nejsem ve svých 19 letech dostatečně připravený. Proto jsem si dal čas a začal klasicky ve fabrice na výrobní lince. Poté jsem rozvážel několik měsíců jídlo starým lidem v ulicích Hradce Králové a uklízel v několika výrobních podnicích. Poznal jsem díky několika svým dobrým kamarádům i práci u policie.
Tady je moje místo, řekl jsem si, když mi moje přítelkyně volala, že je možné být asistentem v této škole. tato práce a obor, který mi je za laskavé spolupráce paní ředitelky a pedagogického sboru představován, je to, co cítím, že je mému srdci nejbližší. V tomto oboru bych se chtěl zdokonalovat, nejen po praktické, ale také po stránce teoretické postupným zvyšováním své kvalifikace. Jsem za to moc rád.

Vzdělání:
SŠ – Bezpečnostně právní akademie Malé Svatoňovice (2019)

Související kurzy:
Kurz asistenta pedagoga (2022)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lucie Marková

Asistent pedagoga

e-mail: lucie.markova@pravrch.cz

Jsem matkou dvou synů, kdy starší bude brzy vycházet základku. Až díky němu jsme s mužem zabrousili do možností školního vzdělávání, kdy jsme chtěli pro syna něco jiného, než jsme prožívali na základce my. Tou dobou, kdy měl nastoupit do povinné školní docházky začala vznikat soukromá Montessori škola, kde bylo slovní hodnocení, projektová výuka s Montessori pomůckami, kdy jsme některé pomůcky jako rodiče sami vyráběli. Byli jsme ohromeni, že to je jako škola hrou. Líbí se mi Montessori přístup: Pomohu ti, aby si to dokázal sám.
Když jsme museli z finančních důvodů (stavěli jsme hliněný dům) syna dát na 2. pololetí 3.třídy na klasickou školu, rozhodla jsem se vyrobit pomůcky, některé potřebné nakoupit a díky maturitě moct vzdělávat sama doma, alespoň 1. stupeň… Syn ale byl zvyklý na kolektiv dětí, chtěl se učit se spolužáky. Od září pokračoval v obdobné škole poblíž nového bydliště. A mě zůstala stále chuť pomáhat dětem ke vzdělání jinak. Má cesta šla poté cestou terapeuta, kde se stále vzdělávám dále a mnoho lze využít právě pro komunikaci, porozumění potřeb dětí, aby vyrostly v sebe-vědomé jedince. V prosinci 2021 jsem byla pozvána na vánoční spirálu jako Anděl. A ráda vyprávím, že právě Andělé mne tam přivedli a ponechali nadále jako asistenta v 1. trojročí.
Ráda chodím po horách, relaxuji v přírodě, oblíbila jsem si několikadenní treky a koupání v ledové vodě. Také se věnuji fotografování portrétů žen v přírodě, pořádáme ženská setkání.

Související vzdělání, kurzy a semináře:
Seminář Montessori pedagogiky pro rodiče (2014)
Akreditovaný kurz energetické psychologie a NLP (2013)
Kurz asistenta pedagoga (2022)

Související pracovní zkušenosti:
Terapeutická práce s dětmi – odbloky strachů
Domácí vzdělávání syna v duchu Montessori, 3. třída
Asistent pedagoga v ZŠ Přátelství

Bára de Man

Průvodce 2. trojročí

e-mail: bara.deman@pravrch.cz

Související vzdělání, kurzy a semináře:

Související pracovní zkušenosti:

Obrazek
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Linda Zelenková

Průvodce 3. trojročí

e-mail: linda.zelenkova@pravrch.cz

text

Související vzdělání, kurzy a semináře:

Související pracovní zkušenosti: