LESNÍ ŠKOLKA MRAVENEČEK

Věříme, že pobyt venku, kamarádi různého věku, možnost pozorovat přírodu a její proměny, kontakt se zvířaty a opravdové činnosti patří mezi věci, které činí děti šťastnými.

Dáváme dětem prostor pro prožívání dětských her a dobrodružství a pro nabývání důležitých zkušeností. Společně tvoříme místo, kde mohou děti i rodiče nacházet přátelství, prožívat příjemné chvíle a sdílet své prožitky a zkušenosti.

Věk do sedmi let je klíčovým pro rozvoj zdravé osobnosti člověka. Nabízíme dětem respektující prostředí s množstvím přirozených podnětů. Děti tráví většinu času venku. Využíváme přírodu a její proměny jako učebnici a hernu. Dospělý je zde průvodcem, který respektuje potřeby dětí a pracuje s nimi. Vše co považuje za důležité, je vzájemně propojené a součástí jednoho celku.

HODNOTY LESNÍ ŠKOLKY

POBYT V PŘÍRODĚ

Příroda dává dětem svobodu, rozvíjí představivost, poskytuje rozmanitý prostor pro přirozený pohyb, společné aktivity, spontánní hru a nabízí i potřebnou míru soukromí. 

Děti si zde vytváří vztah k přírodě a okolnímu prostředí, vnímají důležité souvislosti mezi sebou samým a přírodou, ekologické vztahy. Učí se chápat přirozený běh věcí a ocenit význam přírody pro lidský život. 

Venku se snáze prožívají emoce, budují vzájemné vztahy, řeší konflikty. Les je obrazem vesmíru. Děti zde čerpají z volnosti vlastního objevování. Pod vlivem těchto zkušeností dokážou samy se sebou i jinými zacházet samostatněji, klidněji, kooperativněji. 

Příroda je moudrou učitelkou. Stačí třeba strom stojící stále na stejném místě, okolo kterého se vše děje. Dává nám stín, úkryt, materiál na stavění a tvoření, je prolézačkou… 

SKUTEČNÉ ČINNOSTI

Děti se podílejí na činnostech každodenního života. Práce na zahrádce v průběhu ročního cyklu, chystání dřeva na zimu, rozdělávání a udržování ohně, pomoc s přípravou jídla, mytí nádobí, tradiční rukodělné dovednosti, výroba a tvoření z přírodních materiálů, … Takové činnosti dávají dětem smysl, a při kterých se mohou podílet na společné práci. Cítit se součástí celku. Zažívají také skutečné trvání přírodních dějů a učí se trpělivosti. Jak dlouho trvá, než se z biologického odpadu stanu stane úrodná zem? Kolik práce a času potřebuje hrášek než vyroste?

LMŠM Okénko

SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ

V raném věku je pro děti důležité všemi svými smysly objevovat a prožívat základní živly – oheň, vodu, zemi a vzduch. Pozorování řeky, házení kamínků, pouštění lodiček, pouštění draka, pozorování mraků ležíce v trávě, poslouchání třepotajícího listí, rozdělávání ohně a vaření čaje, teplo ohně v kamnech, práce s hlínou, stavění hradů či sázení rostlin. I člověk sám se skládá ze čtyř živlů: oheň je lidským teplem, voda a země tvoří lidské tělo, vzduch dýcháme. Proto je příroda místem, kde nejlépe porozumíme sami sobě. Smyslové vnímání a prožitky jsou důležité pro psychickou rovnováhu dítěte i dospělého člověka.

PŘIROZENÉ ÚČENÍ

Protože smysluplné učení by mělo probíhat v reálných situacích, podnikáme výlety a výpravy za poznáním a novými prožitky do blízkého i vzdálenějšího okolí, ale také exkurze a návštěvy divadel, muzeí… Přitom si s dětmi klademe otázky, které souvisejí s činnostmi, jež právě děláme, a hledáme na ně společně odpovědi.

Důležitým základem je brát děti vážně a důvěřovat jim. Kreativita, otevřenost vůči ostatním lidem a novým situacím je dětem vlastní. Děti si brzy vytvářejí cit pro spravedlnost, soucit, schopnost vcítit se do jiných lidí. Nadšeně se zajímají o pestrost a rozmanitost světa. Rozmanitost přírody i společnosti vnímáme jako obohacení a jeden ze základních předpokladů udržitelného rozvoje. Nesmíme děti zatěžovat pocitem viny nebo strachem z nejisté budoucnosti. Podporujeme u dětí jejich přirozenou citlivost a vnímavost. Chceme dětem otevírat možnosti, díky nimž jim umožníme rozvíjet schopnosti a dovednosti hledat řešení. Děti mají žít s vědomím, že život je dobrý a má smysl.

LMŠM Krab

NAŠE VIZE A PRINCIPY

KAM JDEME? K ČEMU CHCEME PŘISPĚT? 

Rádi bychom, aby si děti odnášely do života víru v to, že věci se budou dobře dít. Víru, že mohou ovlivnit dění kolem sebe. Důvěru v sebe a společnost. 

PRINCIPY lesní školky vychází ze základních potřeb dítěte.

PEVNÝ STŘED

Dítě má potřebu vztahové vazby – vztahovou osobou je nejprve matka, potom oba rodiče a postupně, jak dítě roste a rozšiřuje se i jeho svět, vztahuje se i k dalším lidem jako ke svým průvodcům. Kromě rodiny se stává důležitým také širší společenství a kamarádi.

Rodiče a průvodci dětí by měli neustále hledat odpověď na otázku, co dítě potřebuje a jak vidí svět. Měli by se snížit se do jejich výšky, aby mohli s dítětem mluvit. Měli by před dětmi dokázat také pevně stát, být pevným bodem, ukazovat směr a být dětem inspirací. 

LIDSKÉ VZTAHY jsou to, co utváří náš život a schopnost budovat fuknční vztahy do velké míry ovlivňuje kvalitu lidského života. 

Umět si říci o své potřeby, domluvit se druhými, umět řešit konfliktní situace, umět se rozhodovat, být odpovědný za vlastní jednání – to jsou dovednosti, ke kterým se snažíme děti vést. Pečujeme o dobré vztahy mezi dětmi i dospělými, vytváříme emočně bezpečné prostředí, ve kterém se všichni mohou cítit dobře. Učíme se spolupracovat a pomáhat druhým. Každý člověk je výjimečný a každý může ostatním něčím přispět. 

Vnímáme dítě jako individualitu, ale společně se také učíme být součástí skupiny. Hledáme hranice mezi vnímáním dětské individuality a dítětem jako sociální a soucitnou bytostí. Učíme se, že někdy je nutné odložit naplnění svých potřeb, překonat nepohodlí, vnímat celek. 

Respektující přístup

Každý jsme jiný a naše odlišnost a jedinečnost je to, co nás vzájemně obohacuje. Budování vzájemné úcty, respekt k ostatním a odpovědnost za vlastní jednání. Společná pravidla jsou dětmi přirozeněji přijímána a pomáhají vytvořit prostor pro svobodné objevování. Jsme dětem oporou při prožívání a řešení konfliktů. Konfliktní situace vnímáme jako přirozenou součást života. Jejich prožívání zvyšuje míru frustrační tolerance, jejich řešení rozvíjí sociální dovednosti. 

Pro učení je důležité vytvářet emočně bezpečné prostředí. Průvodce vyjadřuje dítěto emocionální podporu, přijetí a pochopení. Dávat důvěru znamená ji nejdříve mít sám v sobě. Popisuje situaci, zrcadlí emoce dítěte a potvrzuje je. Pomáhá dítěti vyjádřit jeho pocity v pojmem. Při řešení obtížných situací a kofliktů jedinec roste. Důvěřujeme dítěti, že je kompetentní najít vlastní řešení a v tom jej podporujeme. Tam, kde ubíráme kompetence, chybí druhému i nám. Ukazujeme, že vždy máme možnost volby. 

Pravidla zprostředkováváme pomocí dobrých návyků. Vnímáme různorodost jako zdroj.

K dětem přistupujeme pravdivě a upřímně.

PEVNÉ HRANICE

Učíme se společně nastavovat pravidla a respektovat ostatní v souladu s principy Respektovat a být respektován. Věříme, že tento přístup postavený na sdělování postojů, respektu k druhým a na vzájemné dohodě vede k postupnému vytváření osobních hranic, které si pak každý neseme uvnitř sebe a řídíme se jimi. Děti se naučí vnímat, kam až je dovoleno jít, jaké jsou hranice prostorové i myšlenkové.  Hranice je pevná, ale v jejím rámci se dítě může volně pohybovat. 

Díky pevným hranicím a v rámci nich dáváme dětem prostor pro SVOBODNOU HRU. 

Uvědomujeme si důležitost volné hry, která vzniká z iniciativy dětí a děti sami ji rozvíjí. Hra je výrazem lidské svobody. Hra je pro děti důležitým prostředkem, díky němuž se vypořádávají s otázkami světa a poznávají přitom sebe a jiné lidi či věci. Svobodně volená činnost vytváří u dětí (a také u dospělých) vědomí kontroly nad svým vlastním životem. V poslední době se často setkáváme s tím, že děti mají stále méně času, který mohou věnovat volné hře a aktivitám, které si volí samy. Nadmíra řízených aktivit a institucionalizace dětství vede k tomu, že dítě nemá vládu nad svým časem, roste jeho frustrace a klesá schopnost ovlivňovat svůj vlastní život. V minulosti jsme my jako děti jsme měli mnohem více volnosti, svobody a soukromí. Považujeme za důležité dávat dětem prostor pro realizaci jejich nápadů, pro spontánní hry a prožitky. 

Svobodná hra umožňuje dětem zažívat přiměřené riziko (hry s klacky, pohyb v terénu, používání nástrojů). Přiměřené riziko má vzdělávací potenciál. Dítě zjišťuje jaké jsou jeho hranice, dochází k jejich posouvání a překonávání. Dítě zažívá pocit úspěchu i neúspěchu. Rozvíjí sociální dovednosti. Nachází nové poznatky. 

Je to vnitřní motivace, díky které chce dítě zkoušet nové věci, prožívat neobvyklé situace a přijímat výzvy. Chce poznávat nové a učit se novým dovednostem. Přijmout výzvu je nepostradatelná podmínka lidského vývoje a učení. Kdyby se dítě bálo pádu, stále bychom seděli na zemi. Dítě ke svému rozvoji potřebuje náboj dobrodružství a možnost překonávat překážky. 

Snaha vyloučit všechna rizika omezuje dítě i dospělé v poznávání a získávání důležitých zkušeností. Riziko je nedílnou součástí našeho života, nelze eliminovat všechna rizika. Pokud dítě omezuje pouze náš vlastní strach, je dobré se s tímto strachem učit pracovat. Člověk, který umí zacházet s rizikem, je ve větším bezpečí. Pokud se dítě postupným experimentováním naučí zacházet s rizikem, je ve větším bezpečí, než kdyby nemělo možnost zažívat situace, které jsou přiměřeně rizikové. Prožíváním takových situací se dítě učí samostatně vyhodnotit riziko, přemýšlet o možných souvislostech a rizikovou situaci dobře zvládnout.

Náš strach je často utvářen výchovou, kterou jsme my sami prošli, médii, tlakem společnosti, rodiny a okolí. Zkusme vnímat vlastní strach, který do situace vnášíme. Zkusme nepřenášet na děti naše vlastní strachy a bariéry. Strach snižuje schopnost přemýšlet a učit se.

RYTMUS

Rituály a slavnosti nám pomáhají uvědomit si běh času a přirozený koloběh ročních období, počasí a přírodních dějů. Dávají nám řád a potřebný rytmus a ukotvují nás v místě i společenství (ve smyslu někam patřím). 

Součástí každodenního života školky jsou rituály, které nám pomáhají orientovat se v čase a prostoru, ukotvují a dávají pocit jistoty. Den začíná ranním kruhem a společným pozdravením. Ke společným činnostem svolává zvuk zvonečku. Básničky a písničky jsou společným prožitkem a dávají také možnost připravit se na přicházející změnu. Důležitou součástí denního rytmu je také potřebný odpočinek a spánek, který střídá čas aktivity. Malé děti vnímají čas cyklicky. Potřebují přiměřené tempo. Naším úkolem je být s dětmi v jejich tempu. 

Svátky slouží k obnovení sil, měly by očišťovat a posilovat to dobré v nás. Cyklické vnímání času pomáhá dětem i dospělým lépe život prožívat, vnímat jak plyne a pomáhá také překonávat období nepřízně (v minulosti například zimy, neúrody apod.). Děti vnímají čas především cyklicky (milníkem jsou narozeniny, vánoce a další svátky) a mají potřebu přiměřeného tempa. Naším úkolem je zajistit bezpečí a být s dětmi v jejich tempu.

Dříve byl člověk mnohem více součástí širšího společenství a následování tradic bylo snažší. Nyní je každý více sám za sebe, ale často cítí potřebu někam patřit. Slavnosti a tradice v sobě nesou moudrost a zkušenosti našich předků, kterou si chceme s dětmi připomínat a navracet ji tak do našich životů. Vnímáme spiritualitu jako součást pedagogiky. 

Ve slavnostech můžeme hledat jakou ctnost (dobrou vlastnost) nám přináší, můžeme ji jejím prostřednictvím zprostředkovat a rozvíjet. Ctnosti jsou stejné pro všechny lidi světa. Vývojová fáze malého dítěte je magický realismus, víra v nadpřirozeno. Pohádky a příběhy ukazují, že těžkosti a utrpení mají smysl a vedou k nějakému cíli. Každý si může sám najít, co pro něj konkrétní svátek znamená.

Za uspokojení těchto tří potřeb jsou zodpovědní rodiče a další průvodci dětí. Pokud má dítě ve svém životě tyto potřeby naplněny, samo si jednou bude schopné stoupnout do pevného středu – bude umět odpovědně rozhodovat o vlastním životě, bude umět respektovat druhé lidi i přírodu a stane se také pevným středem pro svoje děti.


PŘEDŠKOLNÍ PŘÍPRAVA

Zajišťujeme povinné předškolní vzdělávání pro děti v posledním roce před nástupem do školy. Předškolní příprava spočívá v harmonickém rozvoji celkových kompetencí dítěte. Kompetence jsou souborem dovedností, vědomostí a postojů. Jedná se o dovednosti pro život. Rozvíjíme jednotlivé kompetence prostřednictvím činností, které vychází z kontaktu s přírodou. Cílem je udržovat rovnováhu, podporovat i pomaleji se rozvíjející dovednosti.  

Pohyb venku přirozeně rozvíjí hrubou motoriku, prací s přírodními materiály a činnostmi spojenými s praktickým životem se rozvíjí motorika jemná. Pečujeme o rozvoj lidských vztahů a sociálních dovedností. Veškeré činnosti, které jsou náplní školkových dní, přispívají k harmonickému rozvoji dítěte. Je třeba mít na zřeteli, že vývoj každého dítěte je velmi individuální. Tempo rozvoje vzhledem k jednotlivým oblastem je u různých dětí odlišné. Většinu z oblastí děti rozvíjí zcela přirozeně, prostřednictvím her, poznávání a komunikace. Dobré zvládnutí některých oblastí, například Interpersonálních kompetencí, jsou velkou výzvou i pro mnoho dospělých. Dáváme dětem základ těchto dovedností, které budou dále rozvíjet během celého života. 

Příprava předškoláků probíhá každý den alespoň 45 min po obědě v době odpočinku mladších dětí. Každý den v týdnu je zaměřena na jinou část rozvoje: hrubá motorika, jemná motorika, předčtenářská gramotnost, předmatematické představy, jazyková příprava. Předškoláci mají i v rámci běžného chodu školky přizpůsobená pravidla a povinnosti, např. týdenní služba, pomoc mladším. Důraz klademe na tvořivost, vnitřní motivace a učení prožitkem. Příprava předškoláka není striktně vymezena na jeden rok. “Předškolák se připravuje, dokud není připraven.“